Klacht indienen over zorgverzekeraar

Als je niet tevreden bent over je huidige zorgverzekeraar of over het besluit van je zorgverzekeraar, dan is het mogelijk om een klacht in te dienen.

Voor het indienen van een klacht, kun je terecht bij:

  • Jouw zorgverzekeraar
  • Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ)
  • De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)

De zorgverzekeraar

Heb je een klacht over je zorgverzekeraar, dan leg je die klacht eerst neer bij de verzekeraar zelf. Dit is het eerste aanspreekpunt

Je kunt doormiddel van een brief naar je zorgverzekeraar de klacht omschrijving. Vraag hierin om opheldering en stel eventueel een oplossing voor. De verzekeraar is op deze manier op de hoogte van de klacht en kan haar standpunt eventueel heroverwegen. De zorgverzekeraar moet binnen 6 weken schriftelijk antwoorden. 

Als je het gevoel hebt dat de klacht niet juist wordt afgehandeld, dan kun je je wenden tot de SKGZ. Dit gebeurt alleen als beide partijen er samen niet zijn uitgekomen. 

SKGZ

Als je en probleem hebt met je zorgverzekeraar, maar er samen niet uit komt, dan kun je je wenden tot SKGZ. De SKGZ heeft 2 organen die ingeschakeld kunnen worden.

  • Ombudsman
  • Geschillencommissie

 

Alle Nederlandse zorgverzekeraars zijn bij deze stichting aangesloten.

Ombudsman

De Ombudsman Zorgverzekeringen van de SKGZ kan je verder helpen door te bemiddelen tussen jou en de zorgverzekeraar. 

Vul als eerste het klachtenformulier van de SKGZ in, het is handig als je gelijk alle correspondentie meestuurt. 

De Ombudsman zal de klacht bekijken en onderzoeken wat de mogelijkheden tot bemiddeling zijn. De Ombudsman beroept zich op de verzekeringsvoorwaarden en regels van de overheid. De Ombudsman zal contact opnemen met jou en de verzekeraar. Daarna zal de Ombudsman jou en de verzekeraar informeren over de uitkomst. 

Er zijn geen kosten voor de ombudsman

Geschillencommissie

Als de bemiddeling met de Ombudsman niet het gewenste resultaat voor beide partijen biedt, dan is de Geschillencommissie de volgende stap. Deze commissie geeft een bindend advies, beide partijen moeten zich aan dit advies houden. Als je een klacht bij de geschillencommissie neerlegt, moet je wel klachtgeld betalen. 

Je kunt de SKGZ op verschillende manieren benaderen:

NZa

Er is bij de NZa een speciale informatielijst, Meldpunt Nederlandse Zorgautoriteit. Deze kun je altijd bellen met al je vragen over:

  • De acceptatieplicht van zorgverzekeraars
  • De rechtmatigheid van polisvoorwaarden
  • De rechtmatigheid van declaraties
  • De informatievoorziening door de zorgverzekeraar
  • Tarieven en facturen van zorgaanbieders als specialisten, tandartsen en huisartsen

 

Deze speciale informatielijn is iedere werkdag tussen 09.00 en 17.00 geopend, en bereikbaar onder telefoonnummer: 088 – 770 8 770 (lokaal tarief).

Ben je niet in de gelegenheid binnen deze tijden te bellen, of voel je je ongemakkelijk tijdens een dergelijk telefoongesprek? Dan kun je de NZa ook mailen, via: [email protected] 

4.5/5 - (2 stemmen)
Deel dit artikel

Inhoudsopgave

Deel deze pagina via:
Meer nieuws en artikelen