Logo vergelijkzerzorg.nl

Gezond eten

gezondetenOm goed voor jezelf te zorgen, is goede voeding erg belangrijk. In deze blog geven we je tips over wat goede voeding is, hoe je het beste kunt eten en hoe je meer hulp kunt krijgen bij gezond eten.

Wat is goede voeding?

Goede voeding geeft voedingsstoffen voor het lichaam en zorgt voor genoeg energie. Vetten, koolhydraten, vitamines, vezels, mineralen en genoeg vocht. Met goede voeding voel je je fitter en het verkleint de kans op ziektes zoals diabetes, kanker en ziektes aan hart en bloedvaten zoals een hartaanval of beroerte.

Wat verstaan we onder goede voeding?

  • elke dag veel groente
  • elke dag fruit
  • elke dag volkoren producten
  • elke dag een handvol ongezouten noten
  • elke dag een paar glazen melk of schaaltjes yoghurt (melk of yoghurt van dieren, soja of andere planten)
  • ongeveer 3 eieren per week
  • 1 keer per week of vaker peulvruchten, zoals bruine of witte bonen, kikkererwten of linzen
  • 1 keer per week vis, liefst vette vis zoals haring, heilbot, zalm of makreel
  • Als u vlees eet: kies dan het liefst onbewerkt wit vlees. Eet bijvoorbeeld een stukje kip.
  • Eet geen of weinig rood vlees: maximaal 300 gram per week. Rood vlees is vlees van koeien, schapen, geiten en varkens.
  • Worst en vleeswaren horen niet bij goede voeding. Eet dit liever niet of af en toe.
  • weinig dranken waar suiker inzit, zoals sap en fris
  • weinig producten gemaakt van witte tarwebloem, zoals witbrood, koekjes, biscuits, zoutjes

Eet veel groenten en fruit

Het is belangrijk dat je elke dag minimaal 250 gram groente eet en 2 stuks fruit. Neem regelmatig een andere groent of fruit, afwisseling is goed!

Eet vooral volkorenproducten

In volkoren producten zitten veel koolhydraten, voedingsvezels en verschillende vitamines. Ook geven ze een vol gevoel. Kies daarom voor volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Bij brood dat echt volkoren is, staat het vermeld op het etiket. Soms wordt brood donkerder gemaakt met moutextract of gekaramelliseerde suiker. De bruine kleur van het brood betekent dus niet altijd dat het gezond is.

Eet weinig producten van witte tarwebloem, zoals witbrood, biscuits, zoutjes en koekjes.

Eet vaak peulvruchten

In peulvruchten zit eiwit, vezels, ijzer en andere nuttige voedingsstoffen. Eet daarom 1 of meerdere keren per week peulvruchten. Denk aan bruine bonen, witte bonen, sojabonen, kikkererwten of linzen.

Kies voor gezonde vetten

Het soort vetten is belangrijker dan de hoeveelheid vetten die je eet. Heb je overgewicht, dan kun je beter van alle vetten minder eten.
Kies vaker producten met gezonde vetten (onverzadigde vetten). Zoals olijfolie, halvarine, vette vis en noten.

Kies minder vaak producten met ongezonde vetten (verzadigde vetten en transvetten). Zoals roomboter, koekjes, chips, snacks, worst of salami.
Melkproducten hoeven niet per se halfvol of mager te zijn. U kunt ook volle producten kiezen.

Zorg voor voldoende kalk

Kalk heb je nodig voor de aanmaak van bot. Kalk zit onder andere in melk, yoghurt, kaas, groente, noten, bonen en linzen. Kalk zit ook in koffie, thee en water.
Je krijgt genoeg kalk binnen met ongeveer 4 glazen melk, sojamelk of yoghurt per dag. Of 3 glazen hiervan en 2 plakken kaas.

Wil je weinig of geen melk van dieren drinken, dan kun je melk en yoghurt van soja of andere planten nemen. Ook ongeveer 4 glazen per dag.
Of bijvoorbeeld 3 glazen, een handje amandelen en veel groente, erwten, bonen of linzen.

Gebruik weinig zout

Van nature zit in alle voedingsmiddelen al een beetje zout. Extra zout toevoegen is daarom niet nodig. Houdt per dag 6 gram zout aan als max.
Het beste kun je kiezen voor andere smaakmakers, denk bijvoorbeeld aan:

  • munt, koriander, basilicum, bieslook, dille, lavas, tijm, oregano, peterselie, rozemarijn
  • kaneel, kerrie, kruidnagel, nootmuskaat, peper en cayennepeper
  • gember, ui, knoflook, mosterdzaad en citroen
  • geroosterde zaden en pitten, zoals pijnboompitten, sesamzaad en zonnebloempitten

Kies voor drinken zonder suiker en zonder alcohol

Voldoende drinken is onder andere belangrijk voor de werking van de darmen. Het gevoel van dorst zorgt er vanzelf voor dat je voldoende drinkt op een dag. Begin bijvoorbeeld de dag met een glas water bij de koffie of thee.

  • Kies voor water, thee en koffie zonder suiker, of voor melk.
  • Kies bij thee voor groene of zwarte thee.
  • Drink geen of weinig dranken met suiker. Zoals vruchtensap, frisdrank, chocomel of sportdrank.

Geen alcohol is het beste voor uw gezondheid.

Drinkt u toch? Drink dan niet meer dan 1 glas alcohol op een dag en niet iedere dag. Elke dag 1 glas alcohol is al niet goed voor uw gezondheid. Drink minimaal 2 dagen in de week géén alcohol. Zo zorgt u ervoor dat het drinken geen gewoonte wordt.

Eet niet de hele dag door

Het beste is om elke dag 3 gezonde maaltijden te eten, dat is genoeg om het lichaam te voeden met alle voedingsstoffen. Een tussendoortje is eigenlijk niet nodig.

Wil je toch iets eten tussendoor, neem dan bijvoorbeeld:

  • rauwkost zoals tomaatjes, komkommer, wortel, radijs, bleekselderij en bloemkoolroosjes
  • fruit
  • ongezouten noten zoals walnoten, hazelnoten en amandelen

 

Neem niet vaker dan 4 keer iets kleins tussendoor.

Hygiëne

Naast gezond eten is hygiëne ook erg belangrijk.

  • Was regelmatig je handen met water en zeep. In elk geval op deze momenten:
  • voordat je gaat koken
  • voordat je gaat eten
  • nadat je rauw vlees heeft aangeraakt
  • nadat je naar de wc bent geweest
  • Neem elke dag een schone vaatdoek.
  • Gebruik steeds schone messen en snijplanken.
  • Bewaar resten van het eten altijd in de koelkast en niet langer dan 2 dagen.
  • Resten van afhaalmaaltijden kunt u beter niet bewaren.

 

Goede voeding helpt mee om je goed te voelen en gezond te blijven. Maar overdrijf niet. Eten is ook een gezellig en ontspannen moment.

Hulp bij goede voeding

Het is belangrijk dat je met de adviezen voeding kiest die goed bij jou past, bij je dagelijkse leven, geloof en financiële plaatje. Gaat dit goed? Dan weet je zeker dat je gezond eet!

Heb je vragen over goede voeding, dan kun je onder andere terecht bij de huisarts of praktijkondersteuner. De huisarts, praktijkondersteuner en de diëtist kunnen helpen om je voeding in stapjes aan te passen. Kies voeding die bij jou past, alleen zo hou je het goed vol.

Kies een passende zorgverzekering

Het is in Nederland verplicht om minimaal een basisverzekering af te sluiten. Daar bovenop kan je kiezen om nog een aanvullende zorgverzekering te nemen. Hierdoor ben je verzekerd voor kosten die buiten de vergoeding vallen van het basispakket. Het is mogelijk dat je te maken krijgt met het eigen risico als je aanspraak gaat maken op een vergoeding vanuit het basispakket. Ieder jaar is het mogelijk om een overstap te maken van zorgverzekeraar en de zorgverzekeringen met elkaar te vergelijken. Met behulp van onze vergelijker kan je de zorgverzekeraars met elkaar vergelijken om een betere keuze te maken.

5/5 - (3 stemmen)
Deel dit artikel

Inhoudsopgave

Deel deze pagina via:
Meer nieuws en artikelen